2008-06-30

Dag 23: Boeing, Vicki & Les, Shopping!

Vi hadde avtalt å møtes til frokost kl 0700... høres veldig tidlig ut når man er på ferie, men vi skulle kjøre et stykke nordover til Everett, hvor vi skulle besøke Boeing (flyfabrikken). Klokken ble 0715 uten at vi hadde sett Marianne og Arvid, så etterhvert fant Tone ut at hun skulle ringe opp... og de hadde forsovet seg! Skylder på at vekkerklokken ikke ringte, men jeg vet nå ikke helt. Uansett er det ikke likt dem å forsove seg :-)

Vi kom oss allikevel avgårde ca 0730, og kjørte nordover langs I-5 gjennom Seattle og til Everett. Vi ankom Boeing ca 0845, og hadde over en time på oss til omvisningen vår skulle starte. Denne timen brukte vi til å se på alt det andre spennende de har i besøkssenteret sitt. Det morsomste er å se dimensjonene på flymotorene, samt å se hvor tynt skroget på flyet faktisk er...

Omvisningen varte i ca 90 minutter, og den startet med en film hvor vi i rask fart kunne se hvordan de setter sammen et Boeing 777. Deretter kjørte vi inn til den enorme bygningen hvor de setter sammen 767, 747, 777 og også den nye 787 (Dreamliner). Vi sto oppe på et stort galleri og hadde god utsikt utover verdens største bygning (i volum). Et 747, for eksempel, har ca 6 millioner deler så det er nok å holde på med her nede. Etter omvisningen handlet vi litt i gavebutikken før vi kjørte opp til tremenningen min for lunsj.

Vicki og Les bor i Everett, ikke langt fra Boeing. Det var veldig hyggelig å treffe dem igjen. To år siden sist. Her fikk vi deilig lunsj og fikk mimret litt, før vi reiste videre nordover til Tulalip - nå var det mer shopping som sto på planen. Brukte nok ca 3 timer på handlesenteret, og hadde mange poser med tilbake til Tacoma.

Underveis tilbake til Tacoma kjørte vi via Microsofts enorme område, og spiste middag på Outback Steakhouse i Federal Way.

We left Tacoma early in the morning and headed north towards Everett. Here we had a scheduled tour at Boeing, the aircraft manufacturer, at 10am. We made it in time and got to see a lot of their enormous assembly plant. We could see how 747, 777 and 787 are put together in this huge building - the world's largest by volume.

After touring Boeing we drove to my cousin Vicki's for lunch. We had a great time together with her and her husband Les, and they grilled salmon and hamburgers for us. And the dessert was so delicious - but very rich!

After lunch we drove towards Tulalip, where we went bananas at the Seattle Premium Outlets. Bought a lot of more clothes...

On our way back to Tacoma we drove by Microsoft to see the big campus, and also stopped in Federal Way and had dinner at Outback Steakhouse. A long day...