2008-07-05

Dag 26 & 27: New York Sightseeing!

Onsdag og torsdag denne uken prøvde vi å se så mye vi kunne av New York. Denne metropolen med over 8 millioner innbyggere er altfor stor til at vi kan se den i løpet av 2-3 dager, men vi gjorde vårt beste.

Onsdag
Etter frokost på rommet (som vi hadde handlet inn til dagen før), tok vi t-banen ned til 34st Penn Station. Herfra var det ganske lett å finne Empire State Building, som vi hadde planer om å komme opp i. Køen var som vanlig ganske lang, så vi valgte istedet å kjøpe oss billetter til en guidet busstur. Køen for å komme ombord i bussen var også ganske lang, men etter en stund fikk vi plass oppe i 2. etasje. Bussturen gikk rundt sørlige Manhattan, det som kalles downtown. Vi hoppet av ved Ground Zero for å se hvor World Trade Center hadde stått. Dette er i dag en stor byggeplass; de planlegger å bygge nye Freedom Tower her, et bygg som skal ha en høyde på 1776 fot (USA ble dannet i 1776...). Visstnok er det mye diskusjon rundt både arkitektur og penger, så det er usikkert når det blir ferdig. Noen rykter sier at det skal bli ferdig i 2012.

Etter dette fant vi gangveien over til Brooklyn Bridge, og vi gikk et stykke utover broen. En nydelig bro, men det ble for langt for oss å krysse den. Tross alt var det over 30 grader denne dagen, og mye fuktigere enn de andre stedene vi har vært. Det ble derfor bare noen bilder før vi snudde og fant oss et sted hvor vi kunne spise. Dette var nok en liten cafe som mange av Wall Streets finansfolk bruker - kjapt inn, kjapt ut :-)

Vi tok deretter bussen videre ned til Battery Park og South Street Seaport, New Yorks svar på San Franciscos Pier 39. Videre gikk bussen forbi FN-bygningen, Waldorf Astoria og Rockefeller Center, før vi gikk av ved Times Square. Her shoppet vi noen souvenirer før vi tok t-banen tilbake til hotellet vårt for å slappe litt av.

Etter en dusj og litt avslapping tok vi t-banen tilbake mot South Street Seaport, hvor vi spiste middag.

Torsdag
Nok en deilig frokost på rommet før vi tok t-banen ned til South Street Seaport igjen. Her skulle vi bli med på en busstur rundt Brooklyn, bydelen som ligger øst for Manhattan. Det var blitt litt kluss i vekslingen for busselskapet denne dagen - de manglet guider! Vi kunne ikke helt være våre egne guider, så vi måtte vente til de greide å skaffe en. Heldigvis fikk vi en bra guide, og sjåføren var også kjempemorsom - han tittet mye etter damene! Brooklyn er stedet hvor mange skandinaver slo seg ned, og hvor de har en gate som kalles Lapskaus Avenue. Nå så ikke vi den, men vi så mye annet. Dessuten fikk vi et godt bilde av Manhattans skyline.

Etter denne turen tok vi en øl og litt mat, før vi fant ut at vi skulle shoppe litt. Var innom J&Rs elektronikkbutikk nede ved rådhuset, og deretter B&Hs fotobutikk ved 34th Street. I sistnevnte butikk kjøpte vi noen ekstra batterier til kameraene våre, og jeg en ny vidvinkellinse. Deretter kjøpte vi middag på TGI Friday's før vi reiste tilbake til hotellet.

På kvelden ble det GREASE på Broadway; vi tok banen ned og fikk billettene våre ganske raskt - de var tross alt bestilt allerede i februar! Showet var kjempebra - gode skuespillere og fin musikk. Stort sett kjente låter :-) Da vi kom ut igjen var det nok slutt også på de andre teatrene, så det var enormt mange folk rundt Times Square. I meste laget for oss nordmenn som bor i et land med halvparten så mange innbyggere som denne ene byen (bare bydelen Brooklyn har 2,5 millioner innbyggere...)

We spent Wednesday and Thursday trying to see as much as possible of New York City. It's impossible to cover everything in just 2-3 days, but we went on a guided bus tour to see downtown Manhattan, and also did a Brooklyn tour. We walked part of the Brooklyn bridge in the heat, and we had dinner on Pier 17 at South Street Seaport. On Thursday evening we enjoyed GREASE on Broadway. Weather was very warm these two days, and humid. We therefore used the subway as much as possible.