2008-06-22

Dag 15 & 16: San Francisco

Vi har nå vært i San Francisco i to dager, og opplevd mye forskjellig. I går viste værgudene seg fra sin varmeste side, i dag var det nesten vinter. Fra 35 grader i går til 15 i dag - ganske stor forskjell. I dag kom også den berømte San Francisco-tåken som lå over hele bukten her.

Lørdag
Etter frokost tok vi en taxi ned til Fisherman's Wharf. Vi hadde tenkt å ta Cable Car, men det var skikkelig lang kø. Nede ved havna gikk vi en runde rundt Pier 39, så på sjøløvene og tok noe godt å drikke. Deretter kjøpte vi billetter til en times rundtur i buss. Tok rundt 2 timer pga all trafikken (virker som om ALLE var i San Francisco denne dagen). Varmt mesteparten av tiden, med unntak av da vi kjørte over Golden Gate Bridge. Det var en kald fornøyelse! Dessuten fikk vi en vannbombe i fanget da vi kjørte gjennom byen; noen kastet en ballong med vann ned på oss. Ikke særlig hyggelig, men heldigvis var det bare vann. Både Marianne og jeg ble våte.

Etter bussturen spiste vi "lunsj" ved Ghirardelli square, før vi etterhvert tok en taxi tilbake til hotellet. Spiste middag i nærheten av Union Square.

Søndag
Alcatraz! Verdens mest rømningssikre fengsel fram til 1963. I dag er dette en populær attraksjon utenfor San Francisco, og vi kjøpte billetter allerede for et par måneder siden. Båten ut til øya gikk kl 10:00, og vi ble på øya 2,5 timer. Vi fikk guidet omvisning (audio tour), og fikk sett cellene, etc. Kan ikke ha vært særlig hyggelig å være der. Noe av det verste med straffen var visstnok å ha San Francisco så nær men allikevel så langt borte. Alcatraz var ikke et vanlig fengsel, men derimot et fengsel for fanger som ikke oppførte seg bra i andre fengsler. Så her fantes de verste av de verste!

Etter Alcatraz spiste vi lunsj på Pier 39, før vi stilte oss i kø for å ta Cable Car tilbake til hotellet. Ble en morsom opplevelse!

We have been in San Francisco for two days. Saturday was spent around Fisherman's Wharf together with everybody else. The city was packed with people! We toured Pier 39 and joined a guided bus tour for a couple of hours (crossed the Golden Gate Bridge also!). It was very, very hot.

Sunday we went to Alcatraz. It was cool and windy, quite a difference from the day before. The infamous San Francisco fog also arrived, but disappeared later in the day. Alcatraz was interesting - good thing we are not inmates!